Punca Tidur Berdengkur Dan Cara Mencegahnya



Individu yang tidur berdengkur seringkali mengganggu tidur orang lain tanpa mereka sedar. Malah tidur mereka sendiri turut terjejas kerana mereka kerap terjaga secara mengejut dan adakalanya akan mengalami sesak nafas.

Hasil kajian menunjukkan sebanyak 80 peratus individu yang menghidap masalah berdengkur ketika tidur, tidak mengetahui mereka mempunyai penyakit tersebut dan menyebabkan tiada sebarang tindakan dilakukan untuk merawatnya

Menurut pakar perubatan, tidur berdengkur berlaku apabila laluan udara dari hidung dan mulut ke bahagian paru-paru tersekat . Ia merupakan gangguan tidur biasa yang dialami oleh individu menyebabkan pernafasan mereka terhenti seketika ketika sedang tidur selama beberapa saat.

Namun masalah tidur berdengkur tidak boleh dipandang remeh kerana jika ia berlarutan itu mungkin petanda individu tersebut menghidap penyakit berbahaya seperti darah tinggi, sakit jantung dan diabetes.

Dibawah ini dikongsikan 8 PUNCA yang menyebabkan seseorang individu TIDUR BERDENGKUR

1. Alahan
2. Tulang hidung yang bengkok
3. Masalah tisu berlebihan di anak tekak
4. Berlebihan berat badan
5. Alkohol
6. Kesan pengambilan ubat yang boleh membuatkan seseorang tertidur
7. Kedudukan tidur yang terlentang
8. Tonsil yang bengkak

Antara kesan kepada individu yang tidur berdengkur pula adalah:

Individu yang tidur berdengkur akan mengalami gejala seperti keletihan, mengantuk pada waktu siang, sakit kepala, kelesuan, perasaan cepat marah, kerap terjaga malam, tidak dapat memberikan tumpuan dan mudah lupa.

CARA MENCEGAH TIDUR DARI BERDENGKUR'

1.Mengurangkan berat badan sekiranya mengalami masalah berat badan berlebihan
2. Elak pengambilan alkohol atau ubat yang memberi kesan mengantuk sebelum tidur
3. Memilih posisi tidur secara mengiring
4. Mengamalkan rutin tidur yang tetap setiap hari
5. Mendapatkan rawatan bagi hidung tersumbat atau ruang kerongkong yang sempit
6. Berhenti merokok
Itulah Punca Tidur Berdengkur Dan Cara Mencegahnya. Jadi jika anda atau individu yang rapat dengan anda berdengkur setiap malam, bolehlah cuba cara mencegah tidur berdengkur yang dikongsikan di atas ini. Tetapi sebelum itu pastikan akan dapat kesan dulu punca kepada masalah tersebut terlebih dahulu.

0 Response to "Punca Tidur Berdengkur Dan Cara Mencegahnya"

Post a Comment